Dag 10-13 (washington)

7 oktober 2009 - Philadelphia, Pennsylvania, Verenigde Staten

Dag 10.

De volgende ochtend zijn we rond 8,30 opgestaan en hebben we ons klaargemaakt voor de vlucht. Om half 10 hadden we een shuttle naar het vliegveld en toen we in de lobby aan het wachten waren herrinnerde we ons opeens dat we ook ontbijt kregen wat we dus helemaal vergeten waren! Maar goed er was nu niet genoet tijd meer dus konden we geen ontbijt op kosten van het hotel krijgen. Beetje jammer maar onze eigen schuld.

Eenmaal op het vliegveld ging alles soepel en konden we snel door naar de gate. Daar hebben we wat ontbeten en toen maar wachten op de vlucht. Volgens Michael was de vlucht een ramp en het riemteken was aan ongeveer de hele vlucht. Maar goed we hebben het weer overleefd en we zijn nu in Washington!!!:)

Nou eigenlijk vlogen we in Baltimore en daarna zijn we met de trein naar Washington gegaan. Eenmaal in het treinstation namen we de metro die ons vlak bij ons hostel bracht dus dat was mooi. Het is ons eerste hostel in een lange tijd dus weer even wennen!

Het lijkt erg op het hostel wat we hadden in Melbourne dus dat is wel leuk. Het is kleinschalig en de mensen zijn vriendelijk. We hebben onze tassen gedropt en eigenlijk meteen weer Washington ingegaan, want als je eenmaal zit wil je niet echt meer opstaan en we hebben een hoop te zien! Vandaag is de dag dat we voor het eerst in ons leven “the white house” gaan zien!!! Ik ben erg opgetogen en Michael word er gek v an haha.

We nemen de metro overall naar toe en is makkelijk te doen. Het is een beetje als parijs en London maar stuk simpeler want ze hebben geloof ik maar 5 lijnen. Eenmaal bij onze stop moeten we een stukje lopen maar dan uiteindelijk staan we voor het witte huis! Wat een mooi gebouw/huis is dat zeg! Het is jammer dat je niet dichter bij kan komen maarja het is dan ook het huis van de president. We hebben eerst de achterkant gezien en zijn daarna om het gebouw heen gelopen naar de voorkant. Wat een gebouwen zie je hier zeg! Ze zijn allemaal erg mooi en erg imposant. Allemaal mooie architectuur en ouderwets. Eenmaal aan de voorkant hebben we uiteraard nog wat meer fotos genomen en zijn daarna doorgelopen naar het “Washington memorial”. Dat is het grote lange penseel. We hebben daar wat fotos genomen en ik heb geteld hoeveel vlaggen eromheen stonden en het waren er 50. Hetzelfde aantal als de sterren. Dit dachten we al maar ik ben eromheen gelopen om het zeker te weten.;)

Toen we dat eenmaal gedaan hadden begon het te schemeren en konden we het water zien van het “Lincoln memorial” dit water heet “the reflecting lake”.

Daar tussen is nog het tweede wereld oorlog monument en dat is een fontein met water wat omhoog spuit. Erg mooi en eenmaal daar aangekomen was het donker en kon Michael fotos nemen met de lichten. Washington memorial en the ww2 memorial lichtten namelijk allebei op dus dat geeft een heel mooi effect. Hier hebben we een tijdje fotos genomen en rond half 9 zijn we maar op zoek gegaan naar een restaurant want we kregen toch wel trek. We moesten een aantal stops met de metro en we hebben een lekker restaurantje uitgezocht en konden buiten zitten. Het weer is hier namelijk heerlijk! Het is vandaag wel bewolkt maar de temperatuur is zalig! We lopen allebei met een spijkerbroek en een truitje met lange mouwen en dat is het! En zoals ik al zei hebben we zelfs buiten gezeten met eten.

Na het eten zijn we weer terug gegaan naar ons hostel en we gingen rond half 11 erg moe naar bed want het was een lange maar erg leuke dag!

Dag 11

Vandaag is onze eerste echte dag in Washington. We hebben een hoop te doen dus gaan betijds op. We worden rond 8 uur wakker en maken ons klaar voor de dag. Eenmaal buiten hebben we een tentje gevonden voor ons ontbijt en gaan we naar het station. Daar kopen we dagkaarten want dat is voordeliger en heb je niet al dat gedoe van elke keer een kaartje kopen.  We hebben “the white house”al gezien dus nu gaan we naar de bibliotheek. (dat is ook van de film “National treasures”). Dit is de grootste bibliotheek in de wereld! Het heeft als het goed is ongeveer 29 miljoen boeken! Jammer gonoeg konden we niet bij de boeken... haha. Hiervoor moet je een pas laten maken en als het goed is moet je amerikaans zijn maar dat weet ik niet helemaal zeker. Het is was wel een heel mooi gebouw!

Hierna zijn we naar “the capital” gegaan. Dit is het congress met al de senats. Hier vergaderen ze enzo. Het was jammer dat het weekend was, want anders lopen ze gewoon rond en kan je vergaderingen en debatten meemaken. Misschien doen we dat nog wel maandag maar dat weten we nog niet zeker ligt aan de tijd.  De tour die we hadden was ongeveer een uur en erg leuk en interessant. Ook hier is het gebouw weer geweldig en heeft Michael ontzettend veel fotos gemaakt!

Hierna zijn we langs “the mall” gelopen. The Mall is het stuk grond tussen “the capital” en “the Lincoln memorial”.  Het is een groot stuk gras, “the Washington memorial”, ‘the WO2 memorial”, en “the mirror lake”.

Via “the Mall” zijn we doorgelopen naar “the National museum of natural historie”. Dus dat betekent de geschiedenis van alles levend.

Dat was erg leuk om te zien maar dit hebben we ookal gedaan in Engeland en het is allemaal wel een beetje hetzelfde dus daar waren we vrij snel klaar.

Hierna hebben we even lekker patatje gegeten op het gras in het zonnetje! Het weer is hier fantastisch! Het is blauwe lucht en de zon schijnt. Het is denk ik rond de 23 graden ofzo:)

We zijn hierna doorgelopen naar “the Lincoln memorial”. Dat is Lincoln in die stoel. Het was wel leuk om te zien maar ik vond er niet ontzettend veel aan. Je had hier alleen wel een heel mooi uitzicht op “the mall” en “the capitol”. Hier hebben we dan ook weer een hoop fotos genomen;)

Hierna waren we het wel zat want het was inmiddels rond 5en  en we waren rond kwart over 9 vertrokken vanochtend van ons hostel. Eenmaal bij onze stop moesten we nog een eind lopen voor de supermarkt waar we wat eten hebben gehaald voor vanavond en morgen en voor lunch. Dus toen we eenmaal terug in ons hostel waren was het rond kwart over 6.

We hebben eerst een uurtje gerelaxt, want daar waren we hard aan toe!

We hebben lekker macaroni gegeten en hebben het brandweeralarm af laten gaan met ons koken.. (oeps!).

Na het eten hebben we ons klaargemaakt om weer naar buiten te gaan. we hebben namelijk vandaag een tripod gekocht voor de camera dus die wilden we wel even testen. We hadden “the Lincoln memorial”en “the Washington memorial” al een beetje gedaan dus vanavond gingen we naar “The Capital”. Het is hier allemaal goed verlicht dus de fotos zijn erg mooi. Rond kwart voor 11 zijn we maar weer teruggegaan, want ik viel bijna in slaap op het stoepje...

Om half 12 lekker naar bed gegaan na een lange uitputtende maar erg geslaagde dag.

Dag 12.

Vandaag hebben we het een beetje rustig aangedaan, want gister hebben we zoveel gedaan dat het wel kan. We zijn naar de dierentuin gegaan. Wat erg leuk is hier is dat alles gratis is en zo ook de dierentuin!:) de dierentuin viel eigenlijk een beetje tegen, want heel veel dieren waren er niet of kon je niet zien omdat ze aan het verbouwen waren. Wat natuurlijk prettig is voor de dieren maar minder voor ons.. Maarja we mogen uiteraard niet klagen als het gratis is!

We zijn rond 3 uur weer vertrokken en gingen op zoek naar een telefooncel, want ik wilde naar huis bellen. Bij de eerste belde ik maar kon het thuisfront mij niet horen dus zei Michael we gaan wel naar een ander metrostation, want dan kon Michael wat rondlopen en fotos maken terwijl ik aan de telefoon zat. Eenmaal aangekomen was er geen telefooncel te bekennen! We hebben een tijdje rondgelopen totdat Michael zei we gaan wel naar een ander metrostation want daar moeten we toch heen voor het smithsonion kasteel. Dus uiteindelijk in het kasteel hadden ze een telefoon en kon ik naar huis bellen. Was erg gezellig en heb geloof ik 45 minuten aan de telefoon gezeten (arme Michael;))

Eenmaal klaar met telefoonneren 100 fotos rijker een een rood oor gingen we naar “the Jefferson memorial”. Het was weer een stuk lopen en je merkt dat de benen echt gaan protesteren.. maar goed we liepen gestaag verder. We lieten ons natuurlijk niet kennen. Eenmaal aangekomen zagen we een meer en daar kon je van die waterfietsen huren dus dat hebben we gedaan. Achteraf niet het beste idée als je benen het al niet echt meer doen maar wel leuk. Ook weer wat fotos gemaakt (uiteraard) en toen was het inmiddels al weer kwart voor 6 en maakte we onze weg weer terug naar het hostel. We wilden misschien naar de film dus dat hebben we even onderzocht. We konden wel dus we zijn gelijk eten gaan klaarmaken en hebben sla met een broodje worst gegeten. Ik vond het niet erg lekker maar Michael wel. Onder het eten was ik eigenlijk zo moe dat ik zei tegen Michael dat ik niet meer naar de film wilde dus we zijn naar boven gegaan om ‘even’ op bed te gaan liggen om wat te rusten. Uiteindelijk zijn we in slaap gevallen binnen 5 minuten en werden om 11 uur wakker (s’avonds) om vervolgens onze tanden te gaan poetsen en gewoon weer verder te slapen! We hadden het blijkbaar hard nodig!;)

Dag 13

Vandaag is een weekdag en dat betekent dat onze pas voor de trein pas geldig is na half 10 dus we konden rustig aan doen. We moesten nog steeds dingen regelen en boeken voor onze tour naar de ijsberen in Canada dus dat hebben we gedaan. We hebben een b&B geboekt voor dinsdag 17 November t/m donderdag 19 November en de tour is op woensdag 18 November! Het is dus nu allemaal geboekt en we hebben zelfs op donderdag een sleerit met huskihonden!! Hoe gaaf is dat!

We hebben de trein van Winnipeg op zondag 15 november en komen dus aan op de dinsdag. En we vertrekken zondagavond de 19de en komen weer terug in Winnipeg op zaterdagmorgen de 21ste.  We hebben er echt ontzettend veel zin in en kunnen niet wachten tot het zover is! We moeten alleen nu wel  nog de treinpassen kopen en de trein boeken maar we kunnen vanavond wel wat onderzoek verrichten daarnaar denk ik.

Na het ontbijt zijn we weer op pad gegaan en deze keer gingen we naar “the national archives”. Hier is “the declaration of independence”, ”the bill of rights”, “the Constitution”. Dit is ook van “national treasures”. Dus de vrijheidsverklaring, de rechten die mensen hebben zoals vrijheids van mening, en de grondwet hebben we bekeken. Het was erg indrukwekkend om te zien, maar je kon er niet echt veel meer van lezen dat was wel jammer..

Hierna zijn we doorgelopen naar “the museum of air and space”. Dit is dus alles over de ruimte en de vliegtuigen. Vooral Michael vond dat erg leuk om te zien en het is ook wel indrukwekkend om te zien en over te lezen. Dit was in de film “night at the museum2”. Hier hebben we een tijdje rondelopen en uiteraard weer veel fotos gemaakt. Toen we klaar waren zijn we op de metro gestapt en gingen we naar “the holocaust memorial”. Eenmaal uit de metro zag ik een aanplakbiljet voor “the spy museum” en dat leek me wel erg leuk dus ik wilde daar graag naar toe. Michael wilde dat ook weld us we hebben alleen een foto van de buitenkant van “the holocaust memorial” gemaakt en zijn toen met de metro naar “the spy museum” gegaan waar we er achter kwamen dat we 18 dollar per pesoon moesten betalen wat we een beetje duur vonden. (we waren natuurlijk ontzettend verwend met het feit dat alles gratis was) maar goed dus toch maar niet gedaan en omdat we toch wel weer moe waren en het was inmiddels al weer tegen 4ren zijn we naar union station gegaan en hebben we wat souverniers gekocht om daarna weer terug te gaan naar ons hostel. Vanavond gaan we namelijk weer naar “the Lincoln memorial” en “the ww2 memorial” om je raad het al nog wat meer fotos in de nacht te maken met onze tripod!

Maar nu lekker relaxen en even lekker niets!

Morgen gaan we weer verder en gaan we naar Baltimore waar we naar het grootste aquarium gaan van USA.