Canada

6 december 2009 - Calgary, Canada

Het is al een tijd geleden sinds mijn laatste blog en ik weet uiteraard niet alles meer dus ik som eigenlijk de oostkust een beetje op met alles wat ik nog kan herinneren. Het was erg leuk om al de steden te zien maar vooral de nationale parken. We hebben natuurlijk heel veel steden gezien en daarom was het des te leuker om een auto te huren en te gaan wandelen in een park. Het was nog herfst dus alle bladeren hadden hele mooie kleuren en er lagen er genoeg op de grond maar ook nog genoeg in de bomen zelf.

Toronto zijn we uiteindelijk 3 keer geweest, maar we vonden het allebei niet ontzettend leuk daar. De eerste 2 keer was het eigenlijk meer bijkomen dan de stad bekijken maar toch wel wat rondgelopen en het lijkt wel of de stad niet af is. Er is ontzettend veel werk aan de gang en dat is toch minder als je rondloopt.

Ottawa was erg leuk. Dat was officieel geloof ik wel een stad maar het voelde aan als een dorp en had geen hele hoge gebouwen e.d. Daar hebben we ook voor het eerst een auto gehuurd en hebben we onze eerste nationale park gezien. Wat was het heerlijk om de frisse en “schone” lucht in te ademen!

We hadden in Toronto allebei nieuwe schoenen voor de winter gekocht en dat was maar goed ook want er was modder overal en je moest uitkijken om niet uit te glijden en van de heuvel af te vallen.

Montreal was ok. Het is al meer Frans maar met Engels kan je nog wegkomen. Ook hier weer een auto gehuurd en lekker op stap geweest. We hebben een hele mooie blauwe vogel gezien die elke keer terug kwam om wat te eten. We hebben erg mooie fotos nu ook door de nieuwe lens! Hebben een goede maar gruwelijke film gezien (law abinding citizen). Misschien dat die bij jullie al uit is.

Daarna door naar Quebec en dat was toch wat minder. Het is dus heel erg Frans en zelfs de borden (bijvoorbeeld bij een parkeerterrein) zijn niet eens meer in het Engels. Dat staat me dan toch een beetje tegen. Ook hier weer een auto gehuurd (erg mooie) en zijn naar een waterval gereden. De waterval is 83 meter hoog en we konden over een brug over de waterval lopen wat erg leuk was!

Ze hadden hier ook een groot (en vrij leeg) parkeerterrein en Michael vond het wel een goed idee voor mijn eerste rijles. Ik was het met hem eens dus heb in Quebec voor het eerst in een auto gereden! Was erg leuk en kan niet wachten tot ik mijn rijbewijs kan halen!

Vanuit quebec weer terug naar Toronto (9 uur in de trein) en dat was wel een lange zit maar het was wel te doen.

We hebben bijna alles met de trein gedaan en ik moet zeggen dat het erg luxe is, maar dat wil je ook wel als je langer dan 3 uur in de trein zit.

We hadden toen natuurlijk nog wel de hele lange treinritten te gaan van 2 dagen en nachten…

Dus weer terug in Toronto voor de 2de keer en ook nu weer voornamelijk uitgerust.

Vanuit Toronto naar Niagra Falls geweest voor 2 dagen. De waterval is erg indrukwekkend maar toch niet wat ik er van had verwacht. Er was mist voor de waterval en hierdoor konden we het niet helemaal zien en ik vond de “american” falls beter moet ik zeggen. (die zitten een paar honderd meter verderop) Het is natuurlijk wel erg indrukwekkend om zoveel water te zien en alleen al om het geluid te horen, maar ik was een klein beetje teleurgesteld in “the falls”.

Weer terug in Toronto en nu hebben we dan uiteindelijk wat gezien en wat toeristische dingen gedaan. We hebben een “citypass” gekocht. Dat zijn 5 attracties voor 59 dollar. Het was “the science museum” (was niet al te boeiend), de dierentuin (was erg leuk hebben we voor het eerst een ijsbeer in het echt gezien. Dat is trouwens wel erg vreemd om een ijsbeer in de dierentuin te zien en zeker als het niet in de sneeuw of op het ijs is. De beer was erg vies maar hij had het wel naar zijn zin.) voor de rest veel dieren gezien wat wij altijd erg leuk vinden.

The museum of ontario. Dit was een museum over de geschiedenis en hier hebben we ook kunnen zien wat de eerste mensen hier waren. Ze noemen ze hier “the First nations” maar ook wel the Aboriginals. Was erg leuk en interessant om te zien! Ze lijken wel heel erg veel op de indianen van Amerika. Maar dat is ook niet zo vreemd. Het is wel vreemd dat ze hier dus ook Aboriginals worden genoemd net als in Australië.

Verder hadden ze ook de geschiedenis van de dieren wat wij altijd wel leuk vinden.

De pas was ook voor de CN tower. (een uitkijktoren) was wel grappig maar niet al te boeiend en het was voor Casa loma. Dit is een oud kasteel en ook dit was niet al te boeiend maar wel leuk om te doen omdat het in de pas zat.

En toen was het tijd voor de lange treinreizen. Onze eerste was van Toronto naar Winnipeg. Dit was van donderdagavond 10 uur tot zaterdagochtend 8 uur. Helaas waren we zo’n 5 uur vertraagd dus kwamen we aan rond 1 uur in de middag.

Op zich was het wel te doen. Het was vrij druk en we waren voor het eerst in zo’n trein dus we hadden 1 stoel elk. Gelukkig was er een “dome”car. Dit is een stuk van de trein dat wat hoger is en wat allemaal ramen heeft dus je kunt de sterren bekijken en de natuur om je heen bewonderen. Er waren banken daar voor 2 personen en toen we in onze gewone stoel niet konden slapen hebben we daar maar geslapen en dat ging wel. Uiteraard word je vaak wakker en heb je niet je beste slaap, maar het was goed te doen. We kregen ook een kussen en deken wat erg handig was. De 5 uur vertraging was wel erg irritant want daar hadden we niet echt op gerekend en als je jezelf insteld op het feit dat je om 8 uur de trein uit kan dan valt het vies tegen maar goed. Onze eerste echte treinreis was goed te doen.

We kwamen dus aan zaterdag en onze volgende trein vertrok alweer de volgende dag 12 uur. Dit was de trein naar churchill en deze trein was van zondag middag 12 uur tot dinsdag ochtend 7 uur. (nog langer dus!)

Hier had je geen “dome”car dus moest je wel in je stoel slapen, maar nu waren we zo slim geweest en hadden we 2 stoelen elk. Natuurlijk als het te druk was geweest had het niet gekund,maar we hadden geluk. We waren wel erg verbaasd want hier kreeg je dus geen deken of kussen! Was wel een beetje irritant maar ook hier hebben we ons doorheen geslagen haha.

Er was wel meer ligt en geluid in de “gewone”coupon dus het slapen was iets minder de eerste nacht, maar de tweede nacht waren we zo uitgeteld dat we wel een goed paar uur geslapen hadden. Michael moest me zelfs wakker maken toen we er bijna waren.

We arriveerden rond 7 uur en vanuit de trein konden we zo naar onze B&B lopen zei Michael. We waren met een ander (nederlands!:)) koppel en zei zeiden al dat hun was verteld om niet alleen rond te lopen in het dorp want er zouden wel eens ijsberen rond kunnen lopen. We konden geen telefooncel vinden om de mensen van de B&B te bellen en dus gingen we maar lopen. Op een gegeven moment zei de jongen van het andere koppel er is een beer daar. En wij dachten natuurlijk hij maakt een grapje maar nee! Even later zagen tot onze grootste verbazing zo’n 50 meter van ons vandaan een ijsbeer de  weg oversteken gevolgd door een auto die de beer weg probeerde te jagen!!!

We stonden helemaal perplex! Het was dus echt waar dat hier gewoon ijsberen rondlopen! We konden onze ogen niet geloven! En de beer bleek ook nog eens uit onze straat te komen van de B&B en we moesten er niet aan denken als we een paar minuten eerder waren gaan lopen dat we hem waarschijnlijk van heeeeel dichtbij hadden kunnen zien en het misschien niet eens konden na vertellen! Dat was wel een ochtend moet ik zeggen! Zoiets maak je niet elke dag mee en zelfs niet als je daar heen gaat om de beren te bekijken!

Hierna hebben we veel met de auto gedaan (ze rijden daar soms zelfs naar een restaurant 100 meter verderop) of hebben we overdag rondgelopen. Het was namelijk zonsopgang en dat is samen met zonsondergang de gevaarlijkste tijd van de dag..

Maar ik moet zeggen zeker nu we het uiteraard kunnen na vertellen en alles veilig is dat het wel heel erg gaaf was om zo’n beer in het wild te zien! Daar gaat je adrenaline wel van lopen!

Die dag hebben we in churchill wat rondgelopen en ons geregistreerd voor onze ijsbeertoer!

We hebben ook een stempel laten zetten in ons paspoort wat zegt dat we in churchill zijn geweest. Erg grappig.

De tweede dag hebben we dus onze toer gedaan en wat was dat gaaf zeg!!! Het is eigenlijk heel zielig dat we nog zoveel beren gezien hebben, want rond die tijd hadden ze al hun oversteek moeten maken en hadden wij eigenlijk maar een paar (met geluk) moeten zien. Het is nu alleen zo dat het weer zo in de war is met de opwarming van de aarde dat het zo’n 20 graden verschil is met wat het moet zijn. Ze hebben namelijk normaal gesproken zo rond de -15 a -20 graden in deze tijd van het jaar, maar nu was het +2! Dus het ijs over het grote meer heeft zich nog helemaal niet gevormd waardoor de beren niet weg kunnen. Dit is ook de reden dat de beren nu in het dorp zitten af en toe want ze hebben gewoon ontzettend honger! Ze hebben hier helemaal geen eten en moeten dat meer over voor de zeehonden maar ze kunnen het niet zwemmen dus ze hebben nu zeker wel 1 ½ maand geen eten!

Maar goed voor ons dus wel geluk want er waren genoeg beren te zien en 1 kwam er zo’n 50 centimeter van me vandaan en dat is toch wel een verschijning hoor! We zitten in en toundra buggy (kan je op de fotos zien) en die is wel hoog genoeg om niet echt in gevaar te komen, maar de chauffeur heeft wel gezegd dat af en toe krijgen ze zo’n grote beer dat ze het raampje dicht moeten doen want anders komt z’n kop zo naar binnen!

Maar een foto zegt meer dan 1000 woorden dus ik zet gewoon wat foto’s op de site en dan kunnen jullie zelf de meesterlijke beesten zien! Want wat zijn ze mooi en groot en elegant en zien ze eruit om te knuffelen zeg! Het is onverstelbaar hoe je je voelt als je zo’n grote beer voor het eerst echt dichtbij ziet! Niet te beschrijven! Wat heeft de natuur een mooie dingen en dieren! Het was wel zielig maar ook grappig want het was dus rond 0 graden en dat is voor die ijsberen zo’n 40 graden dus ze lagen languit gestrekt met hun poten wijd voor zo veel mogelijk verkoeling!

Er was wel een entertainment duo. Ze denken dat het broer en zus waren en ze waren aan het “spelen” en ik moet zeggen met 1 zucht lig je om moet je rekenen maar wat een gaaf gezicht om dat te zien zeg! Zo mooi om ze te zien ‘vechten’. Dit doen ze om hun spieren te trainen en om een beetje te kijken wat ze aan kunnen voor later in het jaar wanneer de mannetjes echt vechten voor de vrouwtjes. (ze paren namelijk rond december en januari. Maar goed zoals ik al zei zet ik wel wat foto’s op de website! Het is onvoorstelbaar mooi om die beesten te zien zeker ook omdat niemand anders ze ooit ziet en dat maakt het extra bijzonder!

De donderdag (laatste dag) hadden we een huski sleerit op onze agenda staan. De mensen van de B&B hebben hun eigen huski’s en ze doen dus sleeritten. De eigenaar doet ook mee aan wedstrijden. Micheal is helemaal verliefd geworden op 2 van de huski honden! Erg schattig! Er is er 1 die is blind. En er zijn verhalen over haar geschreven in national geografic en alles omdat ze dus nog steeds mee rent. En er was 1 hond die is al wat ouder en dat is een hele mooie want die heeft ook wat wolf in zijn bloed en die is ook wat groter dan de andere. En michael is dus helemaal verliefd op die 2 honden. De blinde hond (isobel) kwam mee naar huis en michael lag daar op de grond de hond te aaien! Echt te schattig! Haha
Er waren 2 teams van honden. Op de eerste slee konden 3 mensen. 2 toeristen en de begeleider. De achterste slee was voor 2 mensen en dat waren wij dus. Wij hadden dus niemand op onze slee om te begeleiden en moesten de slee dus zelf aansturen en laten stoppen enzo! We hoefden niet te zeggen welke kant ze op moesten want ze volgen gewoon de andere slee maar we moesten wel remmen en het commando geven om te rennen dus dat was wel even slikken maar ook zo ontzettend gaaf!! Er waren 8 mensen en dus moesten er 4 mensen wachten en elk paar had 2 rondjes. 1 rondje sturen en 1 rondje in de slee zitten. Michael en ik waren het eerste paar in de achterste slee want ik had als eerst gezegd dat ik daarin wilde haha. Michael wilde in het begin helemaal niet sturen maar ik zei dat ik ook een rondje wilde zitten dus hij moest wel maar ik moest eerst! Daar had ik eigenlijk niet zo op gerekend dus dat was wel even slikken…

De honden gaan zo ontzettend hard dat het best een beetje eng was in het begin en zeker omdat het hun eerste rondje was hebben ze uiteraard nog volop energie! Ik moest ze heel erg afremmen en ook 2 keer moest ik ze stoppen maar zoals ik al zei was het wel ontzettend gaaf zeg!!wat een kracht die honden hebben is onverstelbaar! En ook om in de slee te zitten en te genieten was heel erg leuk!

Het is alleen wel erg jammer dat het heel erg duur is! Het zat bij ons in het pakket met de overnachtingen maar je zat nu zo’n 20 min in totaal op de slee en als je het los doet betaal je 95 dollar! (63 euro) pp. Er is ook een plaats niet zo ver van Calgary vandaan waar je 10 kilometer kan doen en dan zit je zo’n 40 minuten op de slee maar betaal je zo’n 180 dollar per persoon!

Die avond konden we weer de trein in…

Ik zag er erg tegenop want deze trein terug was nog iets langer! (de heenreis naar churchill was 43 uur en de terugreis was 46 uur!) en nu heb je natuurlijk niets om naar uit te kijken. Maar we hadden erg geluk. De trein was nauwelijks bezet vanaf tompson en dus hadden we 4 stoelen elk! Je kan namelijk de stoelen om draaien zodat je met ze vieren naar elkaar kan kijken. Ook hadden we een dekentje gekocht in churchill dus dat was ook wat beter. Al met al was het best te doen maar je zit toch wel 2 dagen en 2 nachten in de trein. Deze twee treinen waren gelukkig wel gewoon op tijd.

De reden trouwens dat de trein vertraging op loopt is omdat de vrachttreinen het spoor bezitten en hebben zij dus voorrang op de personentrein. Hierdoor kan je dus wel gewoon een half uur of langer stilstaan omdat er een goederentrein langs moet.

We vertrokken donderdagavond rond 7.30 en kwamen zaterdagmiddag om 5 uur aan in Winnipeg. Hier hadden we 2 nachten en 1 dag dus we hebben wat rondgelopen maar niet veel gedaan verder. Winnipeg is niet echt ontzettend boeiend dus vandaar. Dus maandag konden we gezellig de trein weer in om naar Edmonton te gaan! Dit was van maandagmiddag 12 uur tot dinsdag ochtend 6.30 dus dat was “maar” 18 uur. Niet al te lang maar toch wel weer een nacht.

Eenmaal in Edmonton konden we gelukkig gelijk inchecken anders moesten we wachten tot 4 uur smiddags en we waren daar rond 7.30 ’s ochtends. Maar goed dus we hadden gelijk onze kamer en hebben we nog een paar uur geslapen. Daarna wat rondgelopen in Edmonton en bijna verdwaald maar het is een leuk stadje. Hier zagen we ook weer sneeuw wat erg leuk is. Het is nog steeds niet koud wat ik niet heel erg vind uiteraard maar het is toch wel wat vreemd als je temperaturen van -10 verwacht en je krijgt ze van +6 ofzo. Ben ook bang dat de winter dan langer doorloopt volgend jaar en daar zitten we natuurlijk niet op te wachten!

Ik heb wel gehoord dat in Calgary ( hier gaan we voor 6 maanden werken) ze de chinook wind hebben wat betekend dat het 1 dag -5 is ( of nog kouder) en de volgende dag kan het door die warme wind die van de bergen komt zomaar opeens +10 graden (of nog warmer) zijn! Michael hoorde van iemand dat vorige jaar op eerste kerstdag +22 graden was met blauwe lucht! (en dan de volgende dag was het geloof ik weer -15 ofzo.. wel weer om lekker ziek van te worden trouwens!

Maar goed dus nu nog in Edmonton. We zijn 2 dagen in Edmonton gebleven en de tweede dag zijn we naar het grootste winkelcentrum van noord amerika geweest met over 800 winkels! We moeten zeggen dat het niet heel erg indrukwekkend was en wij geloven niet zo in die 800 winkels maar wel leuk om een keer te zijn geweest. Ze hebben hier ook een atractiepark met achtbanen, een groot zwembad met 10 glijbanen, een aquaruim en een zeehonden show!!! Dat is toch wel een beetje surreal. We wilde graag naar het zwembad want de laatste 3 uur was het 10 dollar goedkoper (de zwembaden zijn namelijk vrij duur..) maar toen we daar eenmaal aankwamen zagen we dat de helft van de glijbanen gesloten waren dus hebben we dat maar niet gedaan.

Wel heb ik een jas gekocht (want wilde toch niet alleen maar rondlopen in mijn skijas zeker als ik ga solliciteren) en heeft michael een pyjama gekocht en wat ondergoed. Ze hebben flinke kortingen en we hebben meer dan de helft bespaard dan wat we uitgegeven hebben dat is wel grappig!

Die donderdag middag hebben we de bus genomen naar Calgary en daar zitten we dus nu sinds donderdag. Het is een erg leuke stad en de volgende dag hebben we ook al van alles geregeld. We hebben onze BSN nummer aangevraagd (en gekregen) en een bankrekening geopend. Daarna mijn CV ge-updated en hebben we ze uitgeprint. De volgende dag zijn we naar een winkelcentrum geweest en ik heb daar een aantal CV’s uitgedeeld. Ik heb gelijk 2 sollicitatiegesprekken! Een de volgende ochtend om 9 uur en de andere was afgelopen woensdag om 3 uur. De eerste heb ik dus nu gehad. Het was een groepsinterview en ging vrij goed volgens mij. Die van afgelopen woensdag ging ook erg goed. De manager zei zelfs in de sollicitatie dattie mij erg leuk vond en dat ik goede energie had.. hij moet nog overleggen met zijn baas geloof ik en dan hoor ik het.

We hebben een aantal huizen bekeken en er zijn er 2 over. Eentje die is helemaal van onszelf en de andere moeten we delen met een andere man. Maar de eerste is veel duurder dan de andere. De tweede is een soort kelder/soutterain dus de plafonts zijn vrij laag en het is vrij donker maar het is een hele goede locatie. Het ziet er wel uit als oma’s kelder maar goed.

We hebben even overlegd maar het is toch beter om voor de tweede (de kelder) te kiezen. Het is een stuk goedkoper en in een hele goede locatie. We delen dus met 1 iemand anders maar hij is vaak weg dus dat is wel relaxt. We hebben een vrij ruime kamer en met wat opruimen en schoonmaken wordt het erg gezellig denken we!

Afgelopen donderdag zijn we verhuisd. We hadden een auto gehuurd en hebben eerst onze tassen naar het appartement gebracht. Daarna doorgereden naar een groot winkelcentrum en daar naar Wallmart geweest waar je echt vanalles kunt kopen dus hebben we een hoop ingeslagen en gekocht. Ook qua boodschappen hebben we veel gekocht want dat is wel zo handig. We zijn de rest van de dag bezig geweest met schoonmaken en opruimen. De man die hier woont is heel erg aardig maar erg netjes is hij niet dus er lag van alles overal en vooral in de keuken en de badkamer was het vrij vies dus heb ik de badkamer aangepakt en is Michael in de keuken begonnen.

De koelkast is erg vies maar het staat zo vol dat we eerst met Shannon(die ander man) moeten overleggen wat hij weg kan doen en kan verplaatsen. Wij hebben nu nog wat meer ruimte nodig maar dus eerst overleggen.

Tegen half 7 gingen we de auto weer terugbrengen en moesten we terug lopen. Eenmaal thuis kwam ik erachter dat de sleutels kwijt waren! Kon ik echt niet geloven! We waren die ochtend ingetrokken en hadden de sleutels gekregen en ik was ze nu al kwijt! Ik wist dus ook niet wat ik ermee gedaan had en ik dacht ze moeten wel in de auto liggen, maar het probleem was dat Budget(voor de auto) al gesloten was dus we konden ons huis niet in! We hadden de huisbaas gebeld en die kwam in ongeveer 45 min. Die volgende ochtend (vrijdag) zijn we erg vroeg naar Budget gelopen (in de sneeuw!) en gelukkig lagen daar de sleutels op de grond van de auto!! We hadden zo’n geluk!

Het is nu Zaterdagavond en heb nog niets gehoord van mijn baan maar het komt nog wel.

Gister heeft het zo erg gesneeuwd dat er nu 25 cm sneeuw ligt! Het is wel een gaaf gezicht maar als je daar loopt in de wind is het toch minder! En het weerbericht voor maandag is niet om naar uit te kijken want dat wordt het als het goed is -20! Hijs fijn!

Michael is al druk aan het werk. Hij doet nu voornamelijk deze maand nachtdiensten. Dus hij vertrekt om half 5 en is thuis rond 7 uur. Hij werkt van 6 tot 6 dus lange nacht maar het is niet de hele tijd door. Hij heeft vooral wat lol en een beetje klooien van wat ik begrijp! Haha

Maar dat betekend wel dat ik alleen zit en alleen ga slapen maar gelukkig kwam Shonnon vrijdagavond thuis en was ik niet alleen.

We hebben in ons appartement nogal een probleem met de stroom. Er zijn natuurlijk groepen en ons huis is verbonden met het huis van onze huisbaas  (het is namelijk haar souterrain). Nu is 1 groep een beetje te vol geloof ik, want gisteravond zijn 6 keer de stoppen doorgeslagen! Het gaat bij ons om de keuken en onze slaapkamer dus dat is al niet zo leuk maar het erge is dat de verwarming daar ook op zit dus elke keer hadden we geen verwarming en we waren erg bang dat de stoppen er ’s nachts mee op zouden houden en dat we het dus erg koud zouden krijgen! In het begin van de ochtend was het inderdaad foute boel en merkte je al dat het kouder aan het worden was maar we moesten nog  wat spullen halen en toen we terug kwamen was het weer gemaakt dus ik hoop dat het vanavond niet hetzelfde verhaaltje wordt!

Je hebt ook geen licht dan meer om te koken ofzo. Gelukkig zat de oven en fornuis en de koelkast op een andere groep dus die lagen er niet uit. Dat was weer een meevaller.

Maar goed het waren een paar interresante dagen om zo maar even te zeggen.

Vandaag nog wat spulletjes gekocht zoals een prullenbak en theedoeken enzo.

Het appartement begint al echt een beetje van ons te voelen en dat is wel fijn. We hebben zelfs al de kerstboom opgezet! Haha het is erg vroeg ik weet het maar het is zo gezellig!

Zo dat was het wel weer voor eventjes! Mijn excuses voor de lengte en ik hoop dat het een beetje te lezen is!

Ik zal ook wat foto’s uploaden van de ijsberen enzo! En zo snel mogelijk ook van ons appartement.